in retraite 14 tm 18 augustus

9 september 2014 - Chiang Mai, Thailand

Daar sta ik dan voor de deur van het kantoor waar ik me in ga schrijven. Gisteren had ik al informatie gekregen hoe de dag eruit zou zien. Niet alleen deze maar ook de rest van de dagen die zouden volgen. Er werd me door de monnik Hans al verteld dat ik best mocht praten en ook steekwoorden mocht opschrijven.
Ik moest betalen, ongeveer 200 baht per dag en er werd gevraagd of ik mijn witte kleding bij me had.
Ik reikte het geld aan een vond de Koreaanse monnik vreemd doen. Hij pakte het geld niet aan een gebaarde me het neer te leggen.
Natuurlijk heb ik dat ergens gelezen, maar vergat het nu spontaan. .. een monnik mag niks uit handen van een vrouw, direct, aannemen, zo verklaarde Hans.
Ik kreeg de sleutel van mijn kamer en bij het openen van mijn deur ook de schrik van mijn leven. .. Waar was het bed, of matras dan. ..Nee Jo, met dit kleedje moet je het de komende dagen doen.
Ik ben mijzelf om gaan kleden en naar beneden gegaan.

Om 9.00uur begon de monnik sessie en konden we vragen stellen. Ik had er nog niet zoveel en kreeg een korte uitleg hoe ik het beste kon gaan, proberen, te mediteren.
Na zo'n 20 minuten verdween de Koreaanse monnik en probeerde ik te mediteren.
Dat houdt in, focus op het hier en nu, laat geluiden er zijn maar niet de overhand nemen en verban alle andere gedachten uit je hoofd :O
Sorry... Alle 414 die ik per minuut heb. ..
Ik ga het proberen. ..yes voor de volle 5... seconden hou ik het vol. Pfff dit wordt een pittige klus.
Stug blijf ik het volhouden Tot de volgende 89 minuten voorbij zijn.
Ik geef mezelf een schouderklopje, ik heb toch zeker 1 minuut 20 in totaal mijn aandacht kunnen leggen op alleen de meditatie.

Het is lunchtijd en er wordt van je verwacht dat je helpt de lunch klaar te zetten.
Daar ben ik niet te beroerd voor en ik ben er zeker voor in om gerechten van andere landen/culturen te proberen.
Zo ook deze keer rijst met tofu, groente sausje erbij.
De lunch begint met een gebed van de drie monniken voor ons in de grote zaal. Zodra zij klaar zijn met het pakken van hun eten, van een aparte tafel, kunnen we beginnen met eten.
Ik heb best trek en neem een lekkere hap rijst met saus en groente. ...
Whaaaaa djiezusss,de tandjes! wat is die saus heeeet! !
Aangezien de lunch in volledige stilte wordt genuttigd, probeer ik de rijst ZONDER saus door te eten zodat de brand in mijn slokdarm enigszins verdwijnt. ..

Wanneer je klaar bent met eten mag je op staan en de zaal verlaten om af te gaan wassen. Zoals velen van jullie weten, eet ik niet snel dus tegen de tijd dat ik de zaal verliet was de ruimte min of meer leeg.

Na de lunch is er tijd voor jezelf en deze dag gebruikte ik deze tijd om bij te komen.
De middag meditatie was met Hans, die wat leerlingen had meegenomen van de school waar hij lesgeeft. We kregen verder uitleg over de meditatie en kletsen met de leerlingen.
Er waren nog een aantal andere meditanten. Keisha uit Canada, Achim en Marcus uit Duitsland en Ceryl uit Oostenrijk.

Na de meditatie ga je zelf verder met oefenen. Hans heeft er ongeveer 10 jaar over gedaan om goed te mediteren, dus ik heb nog even.
Aan het eind van de middag is het tijd om te vegen op het terrein. Dit is een soort meditatie terwijl je de focus legt op je bezem. Om half 5 komt er een jonge man naar me toe en vraagt of ik nieuw ben. Zijn naam is Achim en hij wilde even doorgeven dat ze vaak in plaats van een uur een half uur vegen. Ziet toch niemand.
Dat kan best wezen denk ik bij mezelf maar het is eigenlijk best rustgevend dus maak zelf het uur vol.

Avondeten doen we niet, de reden hiervan is dat je ervaart hoe het is om geen eten te hebben, zoals veel mensen op deze aardbol. Een mooie gedachte vind ik zelf en ik merk dat ik er niet veel hinder van ondervind.

's Avonds staat de meditatie met Hans op het programma.
Hij begint met een avond gebed waar ik niks van versta maar het klinkt mooi en is rustgevend.
Na een vragen/discussie ronde wordt Hans zichtbaar geïrriteerd, en na een opmerking van Marcus (nogal een aanwezig persoon) vraagt hij mij en Keisha mee naar buiten. Volgzaam lopen we achter hem aan naar buiten de donkerte in.
We nemen plaats in een soort altaar buiten en krijgen een flesje aangereikt, het is muggenolie al snel blijkt dat geen overbodige luxe.
Hij leert ons drie verschillende technieken van mediteren. De lopende meditatie, de kaars meditatie en de mantra meditatie.
Het kan per keer verschillen welke je gebruikt zegt hij, het hangt af van hoe je je voelt en of het lukt op dat moment.
Ik vind het leerzaam en ik denk dat ik het nu wel 90 sec (in totaal van het uur) vol heb kunnen houden.
Vervolgens zijn we weer terug gegaan naar de zaal en nam Hans, Marcus mee.
Het was allemaal wat wazig maar Marcus kwam terug en had een armbandje gekregen en we bespraken nog even wat er nou eigenlijk was gebeurd.
Het was inmiddels half 10 aan het worden en dan is het bedtijd.
De andere gaven aan dat toch niemand het controleert maar ik wil me graag aan het schema houden. Dus ik wens ze een goede nacht.
Nog even een bericht naar huis sturen dat het goed gaat en een paar notities maken, voordat ik plaats neem op mijn heerlijke kleedje...

1. Mama:
    9 september 2014
    Wat een prachtig verhaal weer,ik kon me er niet veel bij voorstellen,jij en stilte,maar je bent een serieus type,dus als het moet kan jij dat. Geweldig om weer iets te lezen.Dikke kus mam ×××
  2. Wim en ineke:
    9 september 2014
    Wat bijzonder allemaal. Het zal niet meevallen om zooo.... lang stil te zijn en je te concentreren. Maar super knap dat je dit doet en je aan het schema houd.
    Succes verder. Liefs en groetjes, Wim en Ineke xx
  3. Wim en ineke:
    9 september 2014
    9 september We denken aan je.!
    Wim en Ineke xx
  4. Leona Franken:
    9 september 2014
    mooie verhalen plaats je steeds, echt heel bijzonder hoor!
    geniet volop van al dit alles,
    liefs van norman en leona xx
  5. Wmswart:
    9 september 2014
    Ooh mooi hoor... Komt allemaal wel goed met je schat. Hoop dat je het super naar je zin hebt... We wachter het volgende verhaal weer af xxxjes.. Denken elke dag wel aan je... Annemarie Wilfred en jarixxxxxx
  6. Philles:
    14 september 2014
    Oh Joooo... Wat knap! Een hele opgave lijkt me, maar wel weer een overwinning! En dat eten... Hi hi.. Kreeg weer ff een smile op de face! Xxxx