Chiang Mai 12 augustus

27 augustus 2014 - Chiang Mai, Thailand

Hoe Ironisch... Het is vandaag nationale olifantendag!
De wekker op tijd gezet zodat we op tijd bij de lobby zouden staan. Ontbeten en wachten bij de lobby.
Daar zat een Engels vrouwtje Steff.
Ze ging een kookworkshop doen.
Ik vroeg haar wat ze allemaal had gezien.
Ze was al bijna een jaar aan het reizen.
Het begon met haar partner, maar dit raakte op haar reis over en ze besloot alleen verder te gaan.
Acht maanden geleden was ze hier ook al toen was ze bij het olifanten kamp geweest. (Een andere dan waar wij heen gaan)
Nu had ze een week vrijwilligers werk gedaan en had ze een speciale band opgebouwd met een olifant. Zo speciaal dat ze een tatoeage vd olifant op haar bovenbeen heeft laten zetten.
Bijzonder!

We worden opgehaald en we gaan een minivan in. Onderweg moet de band worden opgepompt want we reden over een steen legt de chauffeur uit?!
Na ongeveer 5 kwartier zijn we op de plaats van bestemming.
We krijgen een tenue aan en de les kan beginnen.
We krijgen eerst kennis over wat ze eten hoeveel en hoe ze hier zijn gekomen.
Het dagritme van de olifanten word uitgelegd en we krijgen les in het commando's geven voor als we straks op de olifant zitten.

We lopen richting de reusachtige kolossen en ze worden voorgesteld.
We mogen ze bananen voeren. Ik leg de banaan op zijn, lekkere natte slijmerige tong. De olifant heeft alleen tanden achterin zijn mond dus de kans dat hij je vingers te pakken krijgt is gelukkig klein.
In één beet is er weinig meer van de banaan over. Het is een indrukwekkende belevenis.

We mogen op de olifant plaatsnemen. Lisanne gaat als eerste voorop. Het is even wennen en terwijl Lisanne de commando's geeft, maak ik wat foto's.
We lopen een heuvel op en op het hoogste punt van de berg wisselen we van plek. Het is echt anders wanneer je achter de oren plaatsneemt dan wanneer je op zijn rug zit.
We lopenneen wat steiler stuk af en lopen door een beekje.
Wanneer de olifanten poepen in het water, halen de begeleiders de poep uit het water om op de kant te gooien. Ik verwacht dat ze dit water ook voor andere doeleinden gebruiken.
Aan het eind van de rit mogen we ze wassen. Dit gebeurt met een harde borstel en we moeten hard boenen, aangezien de huid van de olifant ontzettend dik is.
Er worden constant foto's gemaakt en we blijven een tijdje scrubben.

We gaan lunchen. Het is keurig verzorgd. Omelet, rijst en groenten in zoete saus.
In de ochtend was de groep in tweeën verdeeld. De poepoe groep en de candy groep.
Terwijl wij reden en aan het wassen waren, ging de poepoe groep poep opruimen. Wij wilde ook wel bij de poepoe groep, maar niemand anders wilde/ging bij de candygroep en boden wij ons aan.

Na de lunch zijn wij in een busje gestapt en naar een bos gereden. Het was de bedoeling dat we sugarplants gingen hakken. Met een scherp mes hakte we de stammetjes om. Lisanne kreeg een hoop doorntjes in één keer in haar vinger. De begeleider haalde zijn mes erover heen en toen waren de meeste doorntjes er gelukkig weer uit.
De candy in the car en we reden weer terug naar het kamp. Het stelde niet zo heel veel voor als ik eerlijk ben. Het was wel een uur rijden voor 10min hakken.

Bij terugkomst legde we de candy neer voor te olifanten die met de poepoe groep uit het water kwamen.
Na de candy ging de candygroep met de olifanten zwemmen. Sommige van de bezoekers gingen zelf helemaal onder water.
Wij kregen na het zwemmen nog een fruitje, Koon.
Een groepsfoto en een foto alleen en toen gingen we ons afspoelen.

Terug in het hotel ben ik mijn blog gaan bijwerken en gaan douchen. We aten weer tegenover het hotel want dat bevalt prima. Nog even op de kamer relaxen en nog contact met thuis via skype.

Het was weer een mooie memorabele dag!

(Aangezien ik met mijn verslagen niet bijloop maar de foto's wel zal ik onder dit verslag een korte update geven. Na Chiang Mai ben ik bij een meditatie centrum geweest bij Wat Umong. Ik wilde in volledige retraite bij een andere tempel maar daar was pas een week later plek. Ik ben 5 dagen gebleven. Vervolgens ben ik naar Pai gegaan en daar 6 dagen geweest want het was er prachtig en fijn. Vervolgens ben ik vanuit Pai via Chiang Mai naar Bangkok gevlogen om daar de bus te pakken naar Chumpon en met de ferry naar Koh Tao te gaan en dat in 24 uur. Nu ben ik op Koh Tao (eiland) en vlieg zondag naar Nieuw Zeeland.

Voor mijn vetrek heb ik een extern onderzoeksbureau ingeschakeld om te laten onderzoeken tegen welke voedingsstoffen Ik niet kan. Ik wilde dit aangezien ik steeds vaker weer last had van mijn buik. Mijn lieve mannetje heeft de uitslagen doorgemaild en ik blijk niet tegen melk te kunnen niet van de koe, geit en het schaap. Ik ben blij dat ze hier veel sojamelk en cocosmelk hebben. Vandaar dat er af en toe eten voorbijkomt op mijn bord wat ik jaren niet heb gegeten.
Tot nu toe gaat het goed. Ik zal het niet helemaal kunnen verbannen de melk maar probeer er wel rekening mee te houden. Zelf ben ik er van overtuigd dat het ook komt omdat mijn koppie nu rustiger is. Hopelijk blijft het goed gaan en kan ik weer wat meer variatie in mijn voeding brengen.)

1. Wim en ineke:
    27 augustus 2014
    Lieve Jo, wat een prachtige verhalen en leuke foto's.
    We hopen zo dat je de rust vast kunt houden en wensen je een goede reis naar Nieuw Zeeland.
    liefs Wim en Ineke xx
  2. Philles:
    Super JO!!! En voor zondag alvast een goede reis!! Xx
  3. Annemarie Wilfred:
    27 augustus 2014
    Hallo skattie hoop voor je dat alles goed blijft gaan met je buik. Het is een leuk en mooi verhaal en zo te horen gaat alles goed naar je zin. Nou een hele goede reis gewenst naar new Zeeland en daarna horen we wel weer van je. Kijk aub uit.... En we missen je veel plezier nog mop en tot gauw dikke kus van ons...
  4. Jan & Car:
    27 augustus 2014
    Hio pionier zo te lezen heb je het daar wel naar je zin en geniet je, dus geniet maar zo lang je kan. toppi hoor!

Lieve groet, Oom Jan en Carla xxxx
  5. Henk en Marian.:
    31 augustus 2014
    Hoy Hoy,prettige vlucht vandaagen hoop dat je een beetje kan slapen in het vliegtuig,leuke berichtjes gelezen kan mij er helemaal in vinden.
    Hier ook alles goed en vele groetjes van de gehele familie.

Groetjes en wederhoren H&M.
  6. Henk en Marian.:
    1 september 2014
    Lieve Jolanda,
    Wij wensen je heel veel plezier in New-Zeeland en we vinden het heel erg leuk al die foto's en berichtjes.
    Groetjes Klaas en Truus,Petra.