de Wat's en waarom ook alweer Ayutthaya 8 augustus 2014

13 augustus 2014 - Ayutthaya, Thailand

Wat zijn het toch een vriendelijke mensen.
Ik heb uitgeslapen en het bleek dat ik het ook wel nodig had. Heerlijk niets moeten. Ik at nog van mijn reeds overgebleven, en al flink geslonken, voorraad glutenvrije producten.
Ik had een fiets ter beschikking gekregen om heerlijk door de stad te kunnen fietsen. Tijdens de taxi rit goed opgelet waar ik heen moest en reed om het midden van het centrum af.
Daar bevinden zich de meeste bezienswaardigheden.

Ayutthaya is de voormalige hoofdstad van Thailand. Helaas zijn vele tempels verwoest door branden. In het hoofdstuk Baan Hollanda is het tijdstip vermeld wanneer dit plaatsvond.
Ik fietste door het park en ging op luid gejuich af.
Op de een of andere manier heb ik na drie Wat's (tempels) het wel gezien en vraag me dan af waarom. .. zou ik ze allemaal bekijken, er is nog zoveel meer.

Het gejuich kwam vanaf een school waar een zeskamp bezig was.Wat een festijn maken ze er hier van. Juichen, jury, een hele tribune en veel muziek.
Vervolgens wat foto's genomen en in het park met twee Amerikanen gesproken. (Waren op de taxichauffeur na, de eerste mensen waarmee ik kon praten)

BJ moment Monique;-)
Ik vervolg mijn weg door het park en ga met mijn (note: nieuwe fiets betekend in Thailand=oude fiets met nieuwe onderdelen) fiets een bruggetje op.
Deze is wat aan de steile kant, maar als ik even doortrap..........dan doet ie het helemaal niet meer :-(
Jahoor heb ik weer (en nog driehonderd mensen op een dag)!
Ik probeert nog wat te trappen maar er is geen beweging in te krijgen.

Ik bekijk mijn zakmes of er een element op zit om mijn fiets te maken.
Want na inspectie, blijkt mijn hele wiel eruit te liggen.
Ehmmm had ik ook een baco op mijn zakmes.
Helaas alles met de hand. Gelukkig heb ik dat eerder gezien ketting los en draaien maar.
Na poging twee en drie kwartier in de bloedhitte te hebben geknutseld doet hij het weer en besluit ik lekker wat eten te halen en water want ik ben een hoop kwijtgeraakt.
Een supermarkt brengt verkoeling en ik kan zorgen voor mijn innerlijke mens.

BJtje
Ik vervolg mijn weg vanaf de andere kant van het park.
Aangezien ik mijn kompas had gebruikt om de lokatie te bepalen van mijn hotel vond ik de weg zo terug samen met mijn kaart en kompas.
Het tegendeel bleek waar te zijn, mijn kompas is onbetrouwbaar tevens mijn richtingsgevoel.
Na een half uur fietsen. ..op een,dat had ik nog niet vermeld, steeds bewegend zadel waarbij de genitaliën wat te verduren hebben,.. zocht ik op alle borden naar een herkenbaar plaatsje.
Tijdens mijn fietstocht vond ook meneer Mousson het nodig zijn gal (lees:regen) te spuien (laat ik nou net de poncho, die ik van mijn zus heb gekregen, netjes in mijn backpack hebben liggen).
Ik ben beschutting gaan zoeken en heb wat gegeten.
Uiteindelijk reed ik de goede kant op, wel voor de zekerheid gevraagd of ik goed zat aan een Thais vrouwtje, maar die knikte op iedere vraag Ja en wees me welke richting Bangkok op was. Tsjaa daar kom ik net vandaan dacht ik.

Na wat puzzelen bereikte Ik mijn homestay en ben lekker gaan douchen en in bed gekropen.
Nachtleven is hier niet en ik had pasta gemaakt met mijn waterkoker met drinkboullion.
Nog contact met thuis en toen lekker mijn bedje in. .

(Note: wel jammer dat Auping geen markt heeft in Thailand maar C.E.Ment ;- )

1. Monique:
    14 augustus 2014
    Hihi dit wordt een bestseller